Home songteksten bladmuziek tips verkooppunten contact
 

Knutseltips

 
Door Flice van der Sande

Knutseltips en extra spelmaterialen:

De knutseltips zijn voor volwassenen;
om samen met je kind te knutselen en er daarna mee te spelen


Deel 1:

Lied 2. Zo gaat de molen knutseltip: een molen maken
Stap 1: Vouw een vierkant papier diagonaal van hoek naar hoek.






Stap 2: Knip op de vouwlijn tot ongeveer van het midden.






Stap 3: Neem 1 hoek en vouw de punt naar het midden. Doe dit om en om met elke hoek. Zet het midden vast met een nietje of wat plakband. Om hem echt te laten draaien bij het blazen kun je hem vast zetten met een splitpen.




Lied 3. De poppenkraam knutseltip: een schudkoker/rammelaar maken
Stap 1: Neem een lege wc-rol, keukenrol of chipskoker. Bij een wc of keukenrol maak je n kant dicht.

Stap 2: Vul de rol of koker met een materiaal naar keuze: ongekookte rijst of macaroni, een steentje, een belletje, etc. Als dit erin zit maak je de bovenkant stevig dicht.









Stap 3: Versier de schudkoker: je kunt het beplakken of beschilderen.

Stap 4: Maak er tot slot twee ogen een neus en een mond op. Plak er als laatste twee voeten onder en twee armen aan.










Wil je er nog een maken? Vul de koker nu met iets anders en luister naar het verschil in geluid!

Lied 6: Dit zijn mijn wangetjes - speltip
Ga vlak voor de spiegel staan. Laat de spiegel beslaan met je adem en teken er figuurtjes in. Voor een baby prachtig om naar te kijken, voor oudere kindjes fantastisch om zelf te doen.

Lied 9: Willemijntje knutseltip: een gordijntje maken
Voor het gordijntje kun je de slab van je kindje of een hydrofieldoek gebruiken. Maar van een restje stof zoals velours, tricot of het doorzichtige organza kun je de randen omzomen en het als speeldoekje gebruiken om kiekeboe mee te spelen. Niet alleen verschil in kleur, maar ook variatie in materiaal is voor je kind leerzaam om te voelen.

Lied 17: Twee handjes op de tafel - speltip
De tafel is leuk en altijd bij de hand. Maar een doos klinkt en voelt heel anders. En de grond is ook een leuke variatie. Kortom: ontdek samen met je kind hoe alles in huis klinkt.

Lied 18: k zag twee kamelen - speltip
Je eigen muziekinstrument maken: veel speelgoed en oud materiaal doet prima dienst om muziek op te maken. Verzamel een aantal objecten, zoals blokken, dozen, emmers, babyvoedingblikjes, etc. en geef je kind en jezelf elk twee veilige trommelstokjes.

Lied 20: Er zit een beer al achter t riet
Lied 24: De kikkertjes
Lied 46: Slaap kindje slaap
Voor handige grote mensen: maak van een oude handdoek een eigen knuffel.
Knip het in de juiste vorm, naai het zeer stevig (binnenste buiten) vast en keer de knuffel om. Vul het op met restjes van je verknipte handdoek en naai het dicht. Maak een staartje voor kleine kinderen niet te lang, zodat het als ze het in hun mond stoppen niet in de keel kan komen. Ogen en neus erop borduren is veiliger dan applicaties. Maak alles zeer goed vast.
Het voordeel is dat dit materiaal niet alleen stevig en zacht is, je kunt het wasbaar.
Ben je niet zo handig: een oude sok of washandje is zo omgetoverd tot een knuffel door er alleen een gezichtje op te borduren.

Lied 26: 1, 2, 3, 4, hoedje van papier knutseltip: een hoedje van papier maken
Stap 1: Neem een bladzijde uit de krant, deze is rechthoekig van vorm.
Stap 2: Vouw het blad doormidden in de breedte.
Stap 3: Vouw de hoeken van de gesloten kant naar elkaar tot ze elkaar raken.
Stap 4: Vouw aan de open kant de rand omhoog aan de voorkant en de achterkant. Klaar!

Lied 27: Schuitje varen theetje drinken
Lied 40: Berend Botje
Lied 44: Varen, varen, over de baren
Stap 1: Vouw zoals bij track 26 een hoedje van papier.
Stap 2: Leg het hoedje met de punt naar beneden en vouw de punt een stukje om: nu is het een bootje van papier.

Lied 30: Rijen, rijen, rijen in een wagentje
Lied 31: De wielen van de bus
Lied 32: Ri ra roets
Neem een grote doos waar je kind in kan zitten en teken of plak er samen grote wielen op.
Je kind kan erin zitten en doen alsof het een auto/trein/bus/koets is.

Lied 33: Een Herenpaard speltip: de hoeven van het paard
Zaag een kokosnoot doormidden en maak hem schoon. Sla de twee kokosnoten tegen elkaar aan om de hoeven van het paard te imiteren.

Lied 36: Hoofd, schouders, knie en teen - speltip
Een mooie pop of knuffel kan gebruikt worden om alles bij aan te wijzen.

Lied 15: Daar komen twee spinnetjes aan
Lied 22: Hansje Pansje Kevertje
Lied 42: Grote hand
Lied 43: Naar bed, naar bed zei Duimelot
Bewerk katoenen handschoenen met textielstiften en maak zo van je hand een spin, een kevertje, of maak van elke vinger een poppetje.


Deel 2:

Lied 4: De krokodil
(geschikt voor alle leeftijden)
Een eenvoudige groene sok kan al een spannende krokodil zijn.
Teken met textielstift twee ogen en klaar ben je!

Lied 5: Visje
(geschikt wanneer je kind het niet meer in de mond stopt, of anders om op te hangen en naar te kijken)
Zelf maken:
Benodigdheden: karton of stevig papier
Schaar
Dikke (vinger)verf

Knip uit stevig papier of een stuk karton twee precies evengrote vissen.
Laat je kind n vis dik beschilderen.
Druk snel, vrdat de verf droog is, de andere vis op de verf en haal ze voorzichtig weer los van elkaar.
Nu zijn er twee dezelfde vissen ontstaan.
Laat de verf drogen.
Plak de ongeverfde kanten op elkaar en de vis is klaar om mee te spelen.
Net als bij echte vissen zijn allebei de kanten hetzelfde.

Lied 8 Clowntje Piet
Trommels maken (geschikt voor alle leeftijden):
De allereenvoudigste trommel is een omgekeerde emmer of pan.
Combineer hier een aantal van om je kind heen, geef twee pollepels en je kind heeft een echt drumstel om zich op uit te leven!

Trompet maken (geschikt voor oudere peuters en kleuters):
Benodigdheden:
Flexibele buis (te koop bij bouwmarkten voor een paar cent)
Trechter
kindvriendelijke maar stevige tape
een trompetmondstuk f een minitrechter

Van een flexibele buis en een trechter maak je een echte trompet voor je kind. Werk beide uiteinden van de buis heel netjes af zodat er geen scherpe delen aanzitten.
Bevestig aan het uiteinde van de buis de grote trechter en tape dit stevig vast
Als je een trompetmondstuk hebt kun je deze aan de andere kant vastmaken.
Als je geen trompetmondstuk hebt, kun je hier een minitrechter opzetten als mondstuk.
Als je in deze trompet gewoon blaast hoor je een piepgeluid, als je er de "ppppp" hard in zegt, krijg je een echt trompetgeluid.

Lied 9 Laat maar eens horen
Rammelaars met verschillende klanken (geschikt voor alle leeftijden):
Benodigdheden:
Een veilig, schoon en leeg doosje die open en dicht kan: Bijvoorbeeld een lege bus chips, een doosje, bakje, een leeg koffieblik of babyvoedingsblik.
Vulling naar keuze, let op dat je vulling kiest die veilig is voor de leeftijd van je kind.

Versier het doosje met plakplastic of laat je kind zelf de doos versieren met stickers, verf of stukjes plakplastic.
Kies verschillende dingen om erin te doen: bijvoorbeeld een balletje, een speeltje met een bel, ongekookte rijst, etcetera.
Als het erin zit kan de deksel erop en heeft je kind een echte rammelaar ommuziek mee te maken.

Hierna kan de vulling eruit en iets anders erin worden gedaan: zo ontdekt je kind verschillende klanken met verschillende materialen.

Wanneer je meerdere zelfde rammelaars maakt met verschillende vullingen, dan kan je kind de verschillende geluiden leren ontdekken, zonder het te kunnen zien.

Lied 22 Timpe tampe tovenaar
Toverstok (geschikt voor peuters en kleuters):
Zoek of maak een veilig stokje (let erop dat het stokje uit n stuk is gemaakt. Stokjes met een opgelijmd bolletje zijn niet veilig voor jonge kinderen).
Knoop aan het uiteinde een lintje of een klein sjaaltje.
De stok zelf kan ook nog worden versierd met glimmende stickers of glimmende verf.

Lied 26, 27 en 28 Op een klein stationnetje, de Slagboom, Een treintje ging uit rijden
Treinwagen en locomotief (geschikt voor dreumesen, peuters en kleuters):
Benodigdheden:
Grote kartonnen doos/dozen.
Knutselmateriaal.

Kies n of meerdere kartonnen dozen waar je kind in kan zitten.
Teken op papier meerdere rondjes van dezelfde grootte die je kind kan uitknippen.
Plak deze rondjes achter elkaar aan beide zijden onderaan als de treinwielen.
Knip raampjes uit de zijkant van de doos.
Versier de trein verder zoals jij en je kind dat mooi vinden.

De locomotief wordt helemaal echt wanneer je een klein doosje en een keukenrol aan de voorkant plakt: Geef er een losse keukenrol bij waar je kind "tuut tuut" in kan roepen als de stoomfluit afgaat.

Bij "een treintje ging uit rijden" zwaait je kind op allerlei manieren door het echte raampje.

Wanneer je meerdere dozen hebt gemaakt zet je ze in een rijtje achter elkaar; dit is de trein. De voorste is dan de locomotief.

Lied 29 Op een grote paddestoel
(Voor oudere peuters en kleuters)
Benodigdheden:
Wc rolletje
Normaal wit paper
Stevig rood kartonpapier
Beplak het wc rolletje met wit papier. Teken op het rode karton een cirkel van ongeveer 15cm doorsnede. Geef het midden aan met een punt en teken een 1/8 taartpunt.
Knip het rondje uit.
Knip het 1/8 taartpunt uit.
Plak het rondje weer dicht zodat een soort hoedje ontstaat.

Knip kleine rondjes uit het witte papier en plak dit op het rode hoedje.
Bevestig het hoedje op de wc rol.

Allerlei kleine poppetjes kunnen kabouter zijn als je van een stukje rood papier een rode puntmuts maakt en die opzet.

Lied 31 Onder hele hoge bomen
Ontdekken licht en donker: (geschikt voor dreumesen onder toezicht, peuters en kleuters)
Benodigdheden:
Doorzichtig potje of bakje (plastic is veiliger, glas alleen onder toezicht)
Zaklantaarn
Dun papier/vliegerpapier/ waterverf in een donkere en lichte kleur.

Maak de ene kant van het bakje donker met donker papier of verf, versier de andere kant met een lichte kleur
Schijn samen met je kind met de zaklantaarn erdoorheen en bekijk het verschil tussen de donkere en de lichte kleur.

Het lied meespelen met een kabouterhuis en kaarsje (geschikt voor peuters en kleuters):
Benodigdheden:
Kartonnen dichte (schoenen)doos met een kleine ronde opening aan de voorkant (niet de bovenkant) ter grootte van de zaklantaarn.
Kabouterpoppetjes of afbeeldingen hiervan.
Zaklantaarn.

De doos is het kabouterhuisje. Zet de kabouterpoppetjes erin, of teken samen met je kind kabouterpoppetjes en plak deze in de doos.
Schijn met je zaklantaarn door de opening naar binnen en kijk hoe licht het wordt. Kijk vervolgens zonder zaklantaarn in de doos.
Zing het lied bij deze doos; zo wordt de betekenis van de tekst duidelijker voor je kind.
De zaklantaarn stelt het kaarsje voor.



ISBN: 9789078604075


ISBN: 9789078604242